H Ένωση Γονέων Χαλανδρίου για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών
Κατά τη συζήτηση για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, που πραγματοποιήθηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χαλανδρίου της 25/9/2024, η Ένωση Συλλόγων Γονέων Μαθητών Χαλανδρίου παρενέβη με το ακόλουθο κείμενο:
Με τον Ν. 55056/2023 (ΦΕΚ 163/Α/6-10-2023), η κυβέρνηση, στα πλαίσια της πολιτικής σύμπτυξης του Δημόσιου Τομέα, κατάργησε τις σχολικές επιτροπές στους Δήμους της χώρας που έχουν στην περιφέρειά τους λιγότερες από 100 σχολικές μονάδες.
Επίσης, με την Υ.Α. 45118/2024 (ΦΕΚ 3409/Β/13-6-2024) όρισε, ως τη βασική διαδικασία με την οποία θα καλυφθεί το κενό των σχολικών επιτροπών, τη δημιουργία από τον προϋπολογισμό των Δήμων μίας «πάγιας προκαταβολής», ύψους 500€, η οποία θα μπαίνει σε τραπεζικό λογαριασμό στο όνομα κάθε Διευθυντή σχολείου και από αυτή θα προκύπτει η ικανοποίηση των λειτουργικών αναγκών των σχολείων: ο Διευθυντής θα χρησιμοποιεί τα χρήματα αυτά για την πληρωμή εξόδων κάτω των 500€ (ανεξαρτήτως δυναμικότητας σχολείου) και μόνο εφόσον η ανάγκη (προμήθεια αγαθού ή υπηρεσίας) δεν καλύπτεται από τον προγραμματισμό του Δήμου.
Το μοντέλο που προτείνεται, θεωρεί ότι η κάλυψη των «τακτικών» εξόδων των σχολείων θα διενεργείται από τις προμήθειες του Δήμου (χαρτικά, Η/Υ, καθαριστικά, αθλητικό υλικό, στοιχεία που αφορούν τα κτηριακά και τα ηλεκτρομηχανολογικά των σχολείων κ.ο.κ.) και των «εκτάκτων» εξόδων (σπασμένα τζάμια, χαλασμένα υδραυλικά, κλειδαριές κλπ.) από την διαδικασία της «πάγιας προκαταβολής».
Είναι απολύτως σαφές σε όποιον στοιχειωδώς γνωρίζει την πραγματικότητα της λειτουργίας του Δημόσιου Λογιστικού, ακόμη και αν έχει τις πιο αγνές προθέσεις για την ερμηνεία των αλλαγών αυτών, ότι το παραπάνω «σχήμα» είναι απολύτως ανεπαρκές να διαχειριστεί την εκρηκτική σχολική καθημερινότητα στην Α/βάθμια και τη Β/βάθμια Εκπαίδευση, καθώς αδυνατεί πλήρως να εκπροσωπήσει έναν μηχανισμό αρωγής για το σύγχρονο σχολείο σε πραγματικό χρόνο:
- Το πέρασμα των προμηθειών των σχολείων στον Δήμο, με αύξηση των διαγωνισμών προμηθειών ώστε να συμπεριλάβει τις ποσότητες και τα ποσά που αφορούν την εκπαίδευση, δημιουργεί μεγάλους διαγωνισμούς, είτε άνω των ορίων είτε λίγο κάτω από αυτά, με χρόνους υλοποίησης - από τη δημοπράτηση μέχρι υπογραφή των συμβάσεων - από 5 μήνες έως 1,5 χρόνο.
- Η διαδικασία της πάγιας προκαταβολής υποχρεώνει σε ένα αδυσώπητο πήγαινε-έλα, το οποίο μετατρέπει τους Διευθυντές των σχολείων σε λογιστές και τον Δήμο σε ένα ανελέητο κυνηγό εγγράφων, για την διαχείριση 40 και πλέον λογαριασμών των 500€, των παραστατικών τους, τον έλεγχο, την απόδοσή τους κ.α.
Προς επίρρωση των παραπάνω, καταγράφονται οι παρακάτω πρακτικοί προβληματισμοί:
Ακόμα και αν «προσπεράσει» κανείς τη διαδικασία της «πάγιας προκαταβολής» (έστω ότι οι Δ/ντες Δ/ντριες γίνουν «λογιστές» και όλα λειτουργούν γρήγορα), θα διαπιστώσει πως εξαιρούνται αυτής - όπως σημειώνεται παραπάνω - είδη και υπηρεσίες για την καθημερινή λειτουργία των σχολείων, που έχουν μεταφερθεί στις γενικές προμήθειες του Δήμου (χαρτί, καθαριστικά κ.ο.κ.), άρα τα σχολεία είναι απορίας άξιο πως θα μπορούν να τα προμηθεύονται.
Επιπλέον, εάν η δαπάνη που περιγράφεται παραπάνω γίνει με τη χρήση της «πάγιας προκαταβολής», ενδεχομένως να τεθεί σε αμφισβήτηση από τις οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου και οι Δ/ντες-Δ/ντριες να μπλέξουν σε έναν λογιστικό κυκεώνα.
Η εξέλιξη αυτή συνιστά μία τεράστια γραφειοκρατική έκρηξη, που δεν θα έχει κανένα λειτουργικό αποτέλεσμα, και αποτελεί πρόταση διάλυσης του δημοσίου σχολείου και των εμπλεκομένων σε αυτό. Είναι δε σε πλήρη αντιδιαστολή με την ικανοποιητική λειτουργία των σχολικών επιτροπών που υπήρχε μέχρι στιγμής.
Δεν γνωρίζουμε σε ποιο βαθμό η ιδεοληψία των συντακτών του νόμου είναι εκείνη που δημιούργησε αυτή την εξέλιξη. Σίγουρα, όμως, η επιδίωξη εξεύρεσης χορηγών από τους Διευθυντές, η οικονομική συνεισφορά των γονέων και των συλλόγων τους και η συνακόλουθη περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου της κρατικής/δημόσιας επιχορήγησης φαντάζει το πιο πιθανό σενάριο.
Η χρονιά που ξεκίνησε κουβαλάει, όπως κάθε χρονιά, όλα τα όνειρα και τις ελπίδες των νέων παιδιών για να δοκιμάσουν ίσως το καλύτερο εργαλείο που έχουν διαθέσιμο: την κατάκτηση της γνώσης. Ταυτόχρονα κουβαλάει και όλες τις δυσλειτουργίες, τα τεράστια προβλήματα, τις αγκυλώσεις και τις καθυστερήσεις που φέρνει η υποστελέχωση των σχολείων. Πραξικοπηματικά, ακόμη και 2 μέρες πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα, έγιναν απόπειρες να καταργηθούν κατευθύνσεις, τομείς και ειδικότητες στα Λύκεια, ανατρέποντας την καθημερινότητα ακόμη και παιδιών της Γ’ Λυκείου, καθώς και να συγχωνευτούν τμήματα σε Δημοτικά και Γυμνάσια.
Η κυβέρνηση επιτίθεται στη Δημόσια Παιδεία και σπρώχνει την οικονομική διαχείριση των σχολείων στο Δημόσιο Λογιστικό των Δήμων. Σε αντίθεση με τις αντικειμενικές συνθήκες που οδήγησαν κάποτε στο ακριβώς αντίθετο - το καθεστώς που γέννησε τις σχολικές επιτροπές για την αντιμετώπιση των αναγκών των σχολείων εκτός του Δημόσιου Λογιστικού και των νόμων για τις δημόσιες συμβάσεις - η γραφειοκρατία και η δημοκρατία των χρονοβόρων διαδικασιών θα παραλάβει την σχολική καθημερινότητα.
- Ζητάμε την άμεση απόσυρση του Ν. 55056/2023 και την επαναφορά των σχολικών επιτροπών τόσο στο Δήμο Χαλανδρίου όσο και σε κάθε Δήμο.
- Ζητάμε το δικαίωμα σε ένα δημόσιο ανοιχτό λειτουργικό σχολείο για όλους, το οποίο θα έχει επαρκή χρηματοδότηση για την κάλυψη των λειτουργικών και των παιδαγωγικών του στόχων.
- Ζητάμε δασκάλους και καθηγητές, ολιγομελή τμήματα σε όλα τα σχολεία και την κάλυψη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών όλων των μαθητών.