Παρέμβαση του Συλλόγου Ρεματιάς Χαλανδρίου στη μελέτη του ΣΒΑΚ
Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος & Ρεματιάς Πεντέλης - Χαλανδρίου, στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης της μελέτης Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Χαλανδρίου, κατέθεσε την παρακάτω παρέμβαση:
Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος και Ρεματιάς Πεντέλης-Χαλανδρίου παρακολούθησε όλες τις παρουσιάσεις της μελέτης Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Χαλανδρίου και έλαβε γνώση των σταδίων της, όπως αναρτήθηκαν στη δημόσια διαβούλευση. Ενημέρωσε επιπλέον τα μέλη του, τα οποία κατοικούν και κινούνται σε διάφορες περιοχές του Δήμου, προτρέποντάς τα να καταθέσουν και τις δικές τους εμπειρίες και απόψεις.
Ο Σύλλογός μας συμφωνεί γενικά με τις κατευθύνσεις της μελέτης σε ό,τι αφορά στη διεύρυνση των δυνατοτήτων των δημοτών να μετακινούνται πεζή ή με εναλλακτικούς τρόπους (π.χ. ποδήλατο) ανακτώντας κομμάτι του δημόσιου χώρου που καταλαμβάνει σήμερα η μετακίνηση με αυτοκίνητο. Είμαστε υπέρ της αναβάθμισης της εξυπηρέτησης των πολιτών - άρα και της χρήσης από μέρους τους - από τα ΜΜΜ. Είμαστε υπέρ της προστασίας των γειτονιών από διαμπερείς μετακινήσεις που πρέπει να εξυπηρετούνται από το ιεραρχημένο οδικό δίκτυο. Η διατύπωση τέτοιων στόχων σε ένα στρατηγικό σχεδιασμό είναι ένα πρώτο θετικό βήμα που μένει να συμπληρωθεί με ιεραρχημένες δράσεις.
Για τους παραπάνω λόγους μας προξενεί έκπληξη η απουσία του φυσικού και πολύτιμου χώρου της Ρεματιάς - δίπλα στα σπίτια μας - σαν κομματιού αυτού του στρατηγικού σχεδιασμού. Η έλλειψη αυτή που συμβολικά στα σχέδια αποτυπώνεται με το λευκό κενό στον χώρο της Ρεματιάς, αφορά δύο πολύ σημαντικές πλευρές του σχεδιασμού.
Συγκεκριμένα:
Α. Την εφαρμογή του ΠΔ Προστασίας της Ρεματιάς
Παρόλο που στην μελέτη γίνεται μια αναφορά στο ΠΔ/659/Δ/1995 (που δεν αναφέρεται όμως στα «δεδομένα που ελήφθησαν» υπόψη στο κεφ.1.3, σ.σ. 3-4), κατά την άποψή μας δεν ενσωματώνονται ο τύπος και η ουσία του στον προτεινόμενο σχεδιασμό (π.χ. δεν αποτυπώνονται οι Α και Β ζώνες προστασίας στα σχέδια του ΣΒΑΚ). Οι πολεοδομικοί περιορισμοί που διατυπώνονται στο ΠΔ αποσκοπούν στη δημιουργία μιας ήρεμης ζώνης μετάβασης από τον πυκνό πλέον αστικό ιστό στο εναπομείναν φυσικό περιβάλλον της ρεματιάς, προστατεύοντας ταυτόχρονα τον χαρακτήρα της. Και αυτή η διάσταση πρέπει να γίνει αναπόσπαστο τμήμα του στρατηγικού σχεδιασμού, ώστε αφενός να αποτελεί τμήμα του συνολικού προγραμματισμού υλοποίησης, και αφετέρου δέσμευση όλων των δημοτικών αρχών, νυν και μελλοντικών.
Στο ΠΔ αναφέρεται (άρθρο 4, παρ 5α): «Επιβάλλεται η διαμόρφωση των υφιστάμενων οδών πλην αυτών που εντάσσονται στο βασικό οδικό δίκτυο της περιοχής σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας ή πεζόδρομους…».
Εκτιμούμε ότι είναι καιρός πια η ρύθμιση αυτή να ενταχθεί στον στρατηγικό σχεδιασμό του ΣΒΑΚ.
Συγκεκριμένα:
- Πρέπει να αποχαρακτηριστούν από «συλλεκτήριοι οδοί» και να μην συμπεριληφθούν στο ιεραρχημένο οδικό δίκτυο όλοι οι παραρεμάτιοι δρόμοι: Ζαλοκώστα (από Σολωμού μέχρι Κολοκοτρώνη), Προφήτου Ηλία, Ροδοδάφνης, Ηρώδου Αττικού (από Δάφνιδος/τέλος οδού Δάσους έως Γραβιάς), Γραβιάς. Εκτιμούμε ότι υπάρχουν δυνατότητες διαφορετικής οργάνωσης της κυκλοφορίας στις όμορες γειτονιές, οι δε μελετητές μπορούν από όλα τα πιθανά σενάρια να επιλέξουν το βέλτιστο. Εδώ θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι στο κεφ. 1.3 δεν έχουν ληφθεί υπόψη ούτε η Α.Μ. 03/2019 μελέτη της ανάπλασης στο Συνοικισμό η οποία έχει δημοπρατηθεί και ενδεχομένως απαιτεί συμπλήρωση ως προς την εφαρμογή του ΠΔ (π.χ. στο σημείο τέλος των οδών ποτ. Καλαμά και Αιγαίου μέχρι την γέφυρα της Γυφτοπούλου (Μεσολογγίου), ούτε οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που τίθενται σε εφαρμογή στο Πολύδροσο Αμαρουσίου με επιπτώσεις στην υφιστάμενη κυκλοφορία στο Πολύδροσο Χαλανδρίου, ενώ αναφέρονται παλαιότερες μελέτες. Εκτιμούμε ότι σε αυτές τις δύο όμορες προς την ρεματιά περιοχές χρειάζεται επανεκτίμηση και εμπλουτισμός των προτεινομένων.
- Είναι αναγκαίο - και απαιτητό από τον Σύλλογό μας - να οριστούν ως πεζόδρομοι/οδοί ήπιας κυκλοφορίας οι οδοί: Ζαλοκώστα (τουλάχιστον από Σολωμού μέχρι Κολοκοτρώνη), Αιγαίου, τουλάχιστον τμήμα της οδού Καλαμά, Αθ. Διάκου (από Βάρναλη μέχρι Λεβαδείας), Λεβαδείας, Προφήτη Ηλία, Ροδοδάφνης (στη συνέχεια και μέχρι την Κορυτσάς), Ηρώδου Αττικού (από Δάφνιδος/τέλος οδού Δάσους έως Γραβιάς), Γραβιάς, Κηφισσού και τμήμα της οδού Πάρνηθος (μέχρι την οδό Μεσσηνίας).
- Οι οδοί αυτοί δεν είναι υποχρεωτικό να έχουν ενιαία διαμόρφωση. Κατανοούμε ότι ένα τόσο ευρύ δίκτυο σε κατοικημένη περιοχή θα έχει μεγάλα τμήματα με χαρακτήρα οδού ήπιας κυκλοφορίας (οφιοειδής διάταξη, ποδηλατόδρομοι, woonerfs, πράσινο κλπ). Εκτιμούμε όμως ότι, όπου είναι εφικτό, η χαμηλής ταχύτητας αυτή διαδρομή μπορεί να διευρύνεται συνεχίζοντας σε άλλους τοπικούς δρόμους (πχ ολόκληρη η οδός Αιγαίου στον Συνοικισμό), να διακόπτεται από αμιγείς πεζόδρομους άλλης διατομής και μορφής ή και να δημιουργεί διαμορφωμένα πλατύσματα/στάσεις.
- Πέρα από την εξασφάλιση πρόσβασης οχημάτων άμεσης ανάγκης μπορούν να διασφαλιστούν και ελεγχόμενες λειτουργικές θέσεις στάθμευσης σε περιοχές κοινόχρηστων δραστηριοτήτων (Ι.Ν. Αγ. Παντελεήμονα, Ι.Ν. Αγ. Αθανασίου, Θέατρο Ρεματιάς). Γενικά όμως πρέπει να αποτρέπεται η στάθμευση στις παραρεμάτιες οδούς με κατάλληλες διαμορφώσεις και αυστηρό έλεγχο όπου χρειάζεται. Σήμερα η κατάσταση είναι απαράδεκτη, μέχρι του σημείου κάτοικοι της περιοχής να δεσμεύουν θέσεις στάθμευσης στο δημόσιο χώρο με ταμπελάκια με το όνομά τους.
- Η ζώνη αυτή ήπιας κυκλοφορίας εκατέρωθεν της ρεματιάς πρέπει να εμπλουτιστεί με την διαμόρφωση και σήμανση εισόδων πεζών προς αυτή, ανά διαστήματα, σε όλο της το μήκος. Η σύνδεση της ρεματιάς μόνον με το κέντρο δεν την καθιστά αυτόματα χώρο περιπάτου και επαφής με τη φύση για χιλιάδες συνδημότες μας, που δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξή της, ενώ ενδεχομένως κατοικούν πολύ κοντά ή δεν γνωρίζουν πώς να την προσεγγίσουν.
Β. Η υπόσταση της ίδιας της ρεματιάς ως χρήσιμη πεζοπορική διαδρομή για τους δημότες και η ανάδειξή της ως τοπόσημο
Μελετώντας το Β΄ στάδιο του ΣΒΑΚ Χαλανδρίου διαπιστώνουμε ότι στα κεφάλαια που αφορούν στις - επιθυμητές από θέσεις αρχής - πεζοδρομικές ή πράσινες διαδρομές, δεν αποτυπώνεται η ρεματιά και οι υπάρχουσες δυνατότητες. Με τον τρόπο αυτό η προστατευόμενη ζώνη «ιδιαίτερου φυσικού κάλλους» με βάση το ΠΔ και το ΡΣΑ, παρουσιάζεται ως μια «ανεξάρτητη» όμορη έκταση, μη ενταγμένη στις δραστηριότητες και στον ιστό της πόλης.
- Έτσι δεν αναφέρονται καθόλου οι δύο υπάρχουσες πεζογέφυρες και συγκεκριμένα: η πεζογέφυρα Νυμφών/Προφ. Ηλία και η πεζογέφυρα Ευρίπου/Αγ. Αθανασίου, παρόλο που χρησιμοποιούνται από αρκετούς κατοίκους του Χαλανδρίου δεδομένου ότι βρίσκονται στη μέση περίπου της απόστασης μεταξύ οδικών γεφυρών και συντομεύουν σημαντικά την πεζοπορική διαδρομή μεταξύ των δύο πλευρών της ρεματιάς. Πιστεύουμε ότι πρέπει να σημανθούν. Την ακριβή τους θέση μπορείτε να βρείτε στον πεζοπορικό χάρτη που έχει εκδώσει ο σύλλογός μας, έντυπα ή ψηφιακά εδώ: https://sosrematia.blogspot.com/2016/02/blog-post.html
Είναι επίσης, διαθέσιμος ελεύθερα για «κατέβασμα» στο: https://drive.google.com/file/d/0Byf_V4KYdl9ReXQ4cjJPT0dDczA/view
- Στις ίδιες διευθύνσεις μπορείτε να βρείτε και τα υφιστάμενα μονοπάτια/πεζοπορικές διαδρομές στην Α΄ Ζώνη προστασίας της ρεματιάς. Εκτιμούμε ότι με την ολοκλήρωση της αναλυτικής τοπογραφικής αποτύπωσης που έχει ξεκινήσει ο Δήμος και τον έλεγχο του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, θα γίνει δυνατός ένας πληρέστερος σχεδιασμός, ώστε να υπάρξουν πιο οργανωμένες, χρήσιμες και ασφαλείς διαδρομές πεζών εντός της ρεματιάς με αποκατάσταση της συνέχειας των υφιστάμενων διαδρομών σε όλο το μήκος της. Η δράση αυτή πρέπει να ενταχθεί στις προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΒΑΚ.
- Εκτιμούμε, επίσης, ότι θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να κατασκευαστεί μία ακόμη πεζογέφυρα κοντά στο θέατρο ρεματιάς και συγκεκριμένα στο μέσον περίπου των οδικών γεφυρών Δάφνιδος και Πολυδρόσου. Θα φέρει κοντύτερα τις εκατέρωθεν γειτονιές και θα διευκολύνει την πρόσβαση στο θέατρο πεζή καταργώντας περιπορείες.
- Οι παραπάνω κατασκευές (πεζογέφυρες, μονοπάτια) είναι επιτρεπτές σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΠΔ/659/Δ/1995.
Σε λίγους μήνες ο Σύλλογός μας κλείνει τα 30 του χρόνια και το ΠΔ Προστασίας της Ρεματιάς τα 25. Ενηλικιωθήκαμε αμφότεροι προ πολλού. Και δεν έχουμε πλέον κανένα περιθώριο να διαπραγματευόμαστε αυτονόητες υποχρεώσεις, τις διεκδικούμε μετά λόγου γνώσεως.
Δεδομένου ότι στην περίπτωση του ΣΒΑΚ αναφερόμαστε σε έναν στρατηγικό σχεδιασμό 15ετίας, σας πληροφορούμε ότι ο Σύλλογός μας - ανάλογα και με τις απαντήσεις που θα λάβουμε - θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προς τους δημοτικούς παράγοντες, τα τοπικά και όχι μόνο ενημερωτικά μέσα, τους δημότες, τα μέλη μας και άλλους φορείς αλλά και την νομική οδό, εάν χρειαστεί, προκειμένου να εφαρμοστούν τα προβλεπόμενα προς όφελος του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής στην πόλη μας. Για την «Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα».
Είμαστε στη διάθεση σας καθώς και του Αναδόχου Μελετητή για οποιαδήποτε διευκρίνιση επί των θέσεων μας.
Διαβάστε σχετικά:
Δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας Χαλανδρίου